تاریخ و مبانی نظری و عملی مرمت تزیینات معماری کاخ هشت بهشت اصفهان
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سلیمه مشتاقیان
- استاد راهنما بهنام پدرام حمید فدایی
- سال انتشار 1393
چکیده
عمارت هشت بهشت اصفهان در دوره شاه سلیمان صفوی.(1080 ه .ق) بنا شده است. کاخ مزبور دارای انواع تزیینات معماری منحصر به فرد گچی ،کاشی کاری، آیینه کاری وغیره می باشد. با گذشت زمان این بنا دچار آسیب و تغییر و تحولات گوناگون شده است. دراین بنا زمان بندی دقیق بخشی از دوره های مرمتی و نوع عملیات مرمتی مشخص و آشکار نمی باشد. همچنین مرمت های گوناگون توسط افراد مختلف با ایده های متفاوت بر روی آنها صورت گرفته است. بنابراین، پژوهش مورد نظر سعی در بررسی موارد مذکور و مشخص نمودن نگرش و روش مناسب در جهت حفاظت ومرمت تزیینات این بنا دارد. و چون تا کنون منبع کامل وجامعی در زمینه عملکرد مرمتی بر روی کاخ هشت بهشت اصفهان ارایه نشده است و به علت کمبود منابع مدون این پایان نامه سعی در شفاف سازی دوره های مختلف عملیات تعمیراتی و مرمتی دارد تا باتوجه به منشورها وآیین نامه های جهانی، موفق ترین شیوه های حفاظت ومرمت صورت گرفته بر روی این بنا را تعیین نماید. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی محسوب می گردد و از نقطه نظر ماهیت، روش توصیفی- تحلیلی را در بر می گیرد
منابع مشابه
بازخوانی صورت کاخ هشت بهشت اصفهان
این مقاله در پی همزبانی و همدلی با معماری کاخ هشت بهشت و توجه و تذکر به حقیقت زندگی در آن است، و در نتیجه به دنبال تاریخ نگاری و تجزیه و تحلیل معماری آن، بر روی میز نقد هنری و محدود به علوم محض و برداشت های ذهنی و بدون استناد نیست. هم سو با روش تحقیق کیفی مقاله، حضور و تأثیرگذاری عوامل و حقایق مرتبط با وجه شاعرانه و هنری این اثر، بیش از وجه کالبدیِ ملموس و ساختاری آن در نظر گرفته شده است. این رو...
متن کاملسیر کاربرد اسلیمی در مکتب اصفهان براساس مطالعه تطبیقی نمونه هایی از کاخ عالی قاپو، چهل ستون و هشت بهشت
اشتراکات و تمایزات نقشمایه ها بیانگر مشخصات هنری و تاریخی مکاتب مختلف است. در هر دوره تاریخی اصول و شیوه های خاصی در آثار هنری، مورد استفاده قرار می گیرد که تشکیل دهنده ی مکاتب هنری آن دوره هستند. در مکتب اصفهان بنا بر ضرورت آرایش کاخ ها، بناهای عمومی و خصوصی دیوارنگاری رونقی بی سابقه یافت و نقاشی دیواری در انواع مختلف جزء جدایی ناپذیر معماری شد. این مقاله در پی آن است، تا با توجه به اینکه ساخ...
متن کاملسیر کاربرد اسلیمی در مکتب اصفهان براساس مطالعه تطبیقی نمونه هایی از کاخ عالی قاپو، چهل ستون و هشت بهشت
اشتراکات و تمایزات نقشمایه ها بیانگر مشخصات هنری و تاریخی مکاتب مختلف است. در هر دوره تاریخی اصول و شیوه های خاصی در آثار هنری، مورد استفاده قرار می گیرد که تشکیل دهنده ی مکاتب هنری آن دوره هستند. در مکتب اصفهان بنا بر ضرورت آرایش کاخ ها، بناهای عمومی و خصوصی دیوارنگاری رونقی بی سابقه یافت و نقاشی دیواری در انواع مختلف جزء جدایی ناپذیر معماری شد. این مقاله در پی آن است، تا با توجه به اینکه ساخ...
متن کاملمبانی نظری و کارکردهای عملی جایگاه مخاطب در نگاه سخنوران
مجلسگویی ریشهدارترین سنت فرهنگی و گستردهترین شیوه نشر و ترویج باورهای دینی، اخلاقی و آیین زندگی است و مهمترین ابزار تعلیم و تربیت در گذشته بوده است و آثار بسیاری در ادبیات فارسی برآمده از مجالس عرفانی است. این سنت که هم اکنون نیز یکی از کارآمدترین رسانههاست، بر محور مخاطب شکل میگیرد و بسیاری از ویژگیهای ساختاری و محتوایی آن، متاثر از نگاه مداوم به مخاطب است. این جستار با گزینش دستهای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023